Automatisering af forretningsgange

Din forretning kan efter al sandsynlighed spare mange penge ved at automatisere forretningsgange. Rigtig mange processer og arbejdsopgaver vil i danske virksomheder kunne standardiseres og automatiseres med enkle IT-værktøjer. Derved kan dine medarbejdere frigøres for trivielle og kedelige opgaver, og samtidig kan din virksomhed blive endnu mere effektiv.

Læs om automatisering med Microsoft Orchestrator her.

Derfor giver automatisering værdi

Blandt fordele ved automatiseringer er følgende:

  • Frigiver ressourcer i organisationen
  • Nedsætter leveringstid på serviceydelser, bl.a. inden for IT
  • Øger fleksibilitet og effektivitet
  • Løfter kvalitet
  • Giver en ensartet behandling af opgaver
  • Lettere IT-medarbejdere kan løfte tunge IT-opgaver



Undgå trivielle opgaver
og automatiser i IT-afdelingen

Hvor kan der automatiseres?

Eksempler automatisering

I figuren ses eksempler på automatiseringer i IT-afdelingen. Det være sig alt lige fra oprettelser af brugere, afvikling af batch-jobs eller automatisk bestilling af en given ting. Et område som ofte er overset, men som giver rigtig god mening er automatisk oprettelse og vedligeholdelse af data. Eksempelvis oprettelse af varer i et lagersystem ved en given handling, eller oprettelse af kunder i en CRM-løsning, der initieres hver gang der oprettes kunder i ERP-løsningen.

Hvordan automatiseres?

Når der skal automatiseres, er det vigtigt at kigge på hvor, der ligger standardiserede opgaver. Det kan være komplekse opgaver, men det er væsentligt at processen kan defineres. Ovenstående figur viser eksempler fra IT-afdelingen, men også opgaver i HR-, Økonomi- og marketingafdelingerne kan automatiseres. 

Automatisering kan kombineres med workflows, så kun en del af workflowet automatiseres og andet behandles manuelt, som eksempelvis det sker i workflowet med bestilling af ny telefon herunder:

Bestilling af en ny telefon

  1. Medarbejder udfylder en formular med predefinerede felter, eks. valg mellem tilladte telefoner.

  2. Formular sendes automatisk til medarbejders leder for godkendelse

  3. Telefon bestilles automatisk hos den leverandør som man køber de pågældende telefoner hos.

Oprettelse af bruger i ERP

  1. Bruger angiver i formular brugernavn, i hvilket ERP miljø og om bruger skal være midlertidig eller permanent.  

  2. Såfremt bruger er berettiget til adgang oprettes bruger automatisk i ERP.
    Hvis ikke bruger, iflg. virksomhedens politik, bør have adgang, sendes en request til foresatte, som skal godkende inden oprettelse sker automatisk.

Værktøjer til automatisering


I Syspeople automatiserer vi med mange former for værktøjer. Der er simple og mere avancerede løsninger. Til flere Service Management-løsninger, herunder ServiceNow og System Center, medfølger der værktøjer til automatisering.

Syspeople anvender også andre enkle og effektive værktøjer til automatisering, som kan integreres med både ServiceNow og SystemCenter, herunder Microsoft Orchestrator, Azure m.fl.

Har du, eller overvejer du en Service Management løsning, så spørg os, og få en vurdering af, hvad du vil kunne hente af besparelser på automatisering i din virksomhed.

Se også et eksempel på en ROI-beregning med automatisering ved at følge link.

Vil du vide mere, og få en bred tilgang til automatisering med fokus på, hvor din virksomhed kan hente gevinster, så kontakt os på telefon +45 7034 5657 eller info@syspeople.dk.

Vil du vide mere?

Lad Syspeople kontakte dig.